Europa begint vooronderzoek datamonopolie Google

De Europese Commissie is een vooronderzoek begonnen naar een mogelijk datamonopolie van Google. Dat kan uitmonden in het allesoverkoepelende proces dat paal en perk stelt aan de onstopbare datahonger van technologiegiganten. Naar nu blijkt heeft de Europese Commisssie eind vorige maand meerdere bedrijven aangeschreven met de vraag een enquete in te vullen. De Commissie is benieuwd naar de datapraktijken van Google en vraagt de respondenten voor de jaarwisseling te reageren. De thematiek is breed. Bij eerdere vooronderzoeken richtte eurocommissarris Margarethe Vestager zich enkel op Android, AdSense en Shopping. Nu zoekt het kantoor van de Deense informatie over local search services, online advertising, online ad targeting services, log-in services, web browsers en meer. Ook is hen gevraagd naar het soort contracten tussen de partijen en eventuele vergoedingen. Vooralsnog is er enkel sprake van een vooronderzoek. Dat kan, afhankelijk van de resultaten, een vervolg krijgen in de vorm van een formeel onderzoek en een aanklacht. In het afgelopen decennium heeft de Europese Commissie drie aanklachten tegen Google ingediend en ook zijn gelijk gekregen. Dat heeft geresulteerd in verplichte aanpassingen van zijn bedrijfspraktijken, maar ook in geldboetes met een totaalsom van acht miljard euro. Geldstraffen deren Google echter weinig, aangezien het bedrijf een miljardenboete met gemak uit de nettowinst kan betalen. Een mogelijke reden voor het nieuwe, overkoepelende onderzoek is dat uitspraken op deelgebieden te weinig effect sorteren. In het geval van de zaak tegen Google Shopping heeft het bedrijf de verplichte maatregelen genomen, maar die blijken geen effect te sorteren. ‘Gewone’ straffen werken kennelijk niet omdat die geen impact hebben op het gehele netwerk van diensten.
emerce
02-12-2019 14:57