Merkentrouw Apple en Samsung onverminderd hoog

Bezitters van een iPhone en een mobiel toestel van Samsung blijven het meest trouw aan ‘hun’ merk. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. 66 respectievelijk 64 procent van de mensen die nu een iPhone of Samsung-smartphone bezitten, had voorheen al een toestel van hetzelfde merk. Tussen september 2019 en 2018 zijn er geen significante veranderingen opgetreden. Bij Huawei, in volume inmiddels het derde merk op de Nederlandse smartphone-markt, had 33 procent voorheen al een Huawei-toestel. Er is dan ook nog marktaandeel te winnen voor dit steeds populairdere Chinese merk. De merkentrouw blijkt ook wanneer gevraagd wordt welk toestel mensen nu het meest gebruiken. 81 procent van de mensen die als vorige toestel een iPhone hadden, gebruiken ook nu weer (voornamelijk) een smartphone van Apple. Hier is het verschil met Samsung iets groter. Van de mensen die als vorige toestel een Samsung-smartphone hadden, gebruikt 73 procent nu ook weer een toestel van dit merk. Bij Huawei gebruikt bijna de helft van de mensen die als vorige mobiele toestel er een van Huawei hadden, nu opnieuw een toestel van dit merk. Dat tekent de groeiende merkentrouw van mensen aan Huawei. Het beeld verandert volgens Telecompaper nauwelijks. 89 procent van de mensen die nu een mobiel toestel van Apple heeft, wil als eerstvolgende (nieuwe of tweedehands) smartphone opnieuw een iPhone. Bij Samsung is dit 85 procent. Ook voor Huawei is het beeld rooskleurig. 74 procent van de mensen die nu een Huawei-toestel heeft, is van plan om in de toekomst opnieuw een smartphone van de Chinese producent te nemen.
emerce
04-11-2019 10:00