‘Aansluiting op marketplace: tientallen procenten meer omzet’

Webwinkels die hun bereik uitbreiden met aansluitingen op marktplaatsen als Bol.com, Wish.nl en Amazon zien hun omzet makkelijk met tientallen procenten toenemen. In de ervaring van fulfillmentbedrijf Montapacking zien klanten hun omzet binnen het jaar groeien met percentages oplopend tot 40 procent. Dit is te danken aan het grotere bereik dat ze realiseren. Over de kosten die daar tegenover staan en welk effect dat op de winstgevendheid heeft, vertelt directeur Edwin van der Ham niet. Van der Ham ziet de komst van Amazon naar Nederland dan ook niet als bedreiging, maar als kans voor webshops. Ze moeten zich er wel van bewust zijn dat deze marktplaatsen geen klantinformatie delen met de verkoper. Noch delen ze informatie over interesses, intenties en sessiepinformatie. Al dit soort data is voor marketeers nuttig om de passant en klant te leren snappen. Recent onderzoek door Jesse Weltevreden van de Hogeschool van Amsterdam laat zien dat webwinkels die niet op marktplaatsen actief zijn zich het meest zorgen maken over de winstgevendheid van hun handel. Die zorg verdwijnt al snel als ze daar eenmaal actief worden, want dan staan vooral de verkoopkosten en concurrentie door het platform zelf bovenaan de zorgenlijst. Foto: haifeez (cc)
emerce
01-11-2019 06:26