Dertig miljoen dollar voor vliegticketboeker Duffel

De start-up Duffel uit Engeland heeft dertig miljoen dollar opgehaald om luchtvaartmaatschappijen, zoals Air France-KLM en Lufthansa, via zijn platform direct te koppelen aan reisbureau en ticketsites. In deze ronde is Index Ventures dat als lead instapt. Nog geen half jaar geleden staken de maatschappijen Benchmark en Blossom samen 21,5 miljoen dollar in Duffel. Index deed eerder al een seedronde. Dat brengt het totaal op 56 miljoen dollar venture capital in een zeer korte periode. Dat zegt iets over de snelheid waarmee de Engelsen kunnen groeien en de mogelijk ontwrichtende potentie die de geldschieters verwachten. Duffel, opgericht in 2017, is niet veel anders dan een distributieplatform vliegtickets. Het nieuwe eraan is dat het platform voorbij gaat aan gevestigde systemen als Sabre en Amadeus. Het platform heeft directe relaties met de airlines, onder wie ook British Airways en Cathay Pacific, en sluist de ticket- en boekingsinformatie direct door naar de ontwikkelaars die met zijn platform zijn gekoppeld. Zoals Uber om taxicentrales heen gaat, gaat de start-up om de traditionele ticketengines heen. Met het nieuwe geld wil de onderneming meer technische mensen aannemen en nieuwe markten aanboren. Beide aandachtspunten in combinatie met het nieuwe geld wijzen op plannen voor groeiversnelling. Het platform werkt met New Distribution Capability (NDC), een vernieuwingsproject van de IATA. Foto: bnilsen (cc)
emerce
31-10-2019 09:00