Spotify: 35 miljoen luisteraars voor podcasts

Veertien procent van de maandelijks actieve gebruikers van Spotify luisteren bij de muziekdienst ook naar podcasts. Dat zijn 35 miljoen luisteraars die kiezen uit een aanbod van 500.000 titels, waaronder tientallen producties die exclusief in de muziek-app verschijnen. Bij de publicatie van de kwartaalcijfers gisteren gaf Spotify enkele details over de ontwikkeling van podcasts. Voor de Zweden is het nog betrekkelijk nieuw om hun platform behalve als muziekdienst ook als podcastverzender te zien. Pas met de overname van Gimlet Media, Anchor FM en Parcast begin 2019 werd het serious business. “We zien blijvende exponentiële groei in het aantal geluisterde minuten bij podcasts: +39 procent van kwartaal op kwartaal. Alhoewel we met een kleine basis werken, ligt het podcastgebruik bij onze luisteraars op veertien procent van het aantal maandelijks actieve gebruikers”. Dat is veertien procent van 248 miljoen, van wie 113 betalende abonneees. “De VS is goed voor het grootste aantal podcaststreams, maar het luisteraandeel is groter en groeit sneller in de Europese landen.” De analytici van Spotify denken ook te zien dat podcastluisteraars betere klanten zijn: ze upgraden vaker van het gratis product naar een abonnement. Maar daar is de leiding niet helemaal zeker van. Er zijn wel cijfers, maar die vertrouwen ze zelf niet helemaal. “De groeicijfers zijn bijna te mooi om waar te zien. We moeten niet enkel correlatie gaan aantonen, maar ook casaliteit”, waar het gaat om upgraden van gratis naar betaalde klanten. “We zullen meer inzichten delen zodra we casaliteit kunnen aantonen.” Een gegeven is hoeveel reclamegeld Spotify verdient met podcasts: minder dan tien procent van de totale reclame-inkomsten, oftewel niet meer dan zeventien miljoen euro. Foto: jordan cameron (cc)
emerce
29-10-2019 06:28