‘Publieke omroep is een Titanic die in de golven verdwijnt’

De publieke omroep is een Titanic die in de golven verdwijnt. Nederlanders kijken steeds meer on demand, maar de postcodekanjer is weer eens op het Mediapark gevallen, constateerde Martin Bosma (PVV) vanochtend bij de evaluatie van de omroeplannen van minister Slob. Die wil omroepreclame beperken en van Nederland 3 gedeeltelijk een regiozender maken. De fracties hadden vanochtend allerlei opmerkingen over de visie van de minister. Buiten de coalitiepartijen was er weinig enthousiasme voor de visie. Met name de voorgenomen ombouw van NPO 3 naar regiozender kwam nogal eens onder vuur te liggen. Alsof kijkers hun regionale omroep niet zouden kunnen vinden, schamperde 50 Plus. GroenLinks wilde weten of de functie van NPO 3 als jongeren- en experimenteerzender gaat verliezen. Slob moest toegeven dat over de invulling nog niet is nagedacht. De sceptici kregen vandaag wel gelijk van Telecompaper. Dat voorspelt dat het aantal televisiekijkers in Nederland de komende jaren flink gaat dalen. De Nederlandse tv-markt bereikte zijn hoogtepunt begin 2015 met bijna 7,9 miljoen abonnees en een penetratie van meer dan 100 procent van de huishoudens. Sindsdien is het aantal abonnees elk kwartaal geleidelijk gedaald, tot iets minder dan 7,4 miljoen eind juni 2019, gelijk aan ongeveer 93 procent van alle huishoudens. De daling is te wijten aan meerdere factoren. De brede beschikbaarheid van apps en online platforms om tv te kijken heeft ertoe geleid dat minder huishoudens een tweede tv-abonnement nemen voor hun woning of een vakantiehuis. Sinds de lancering van Netflix in Nederland in 2013 zijn diverse andere OTT-diensten gevolgd, waarvan sommige diensten door consumenten als een goedkoper of beter alternatief voor een standaard tv-abonnement beschouwd worden. Bovendien is er een nieuwe generatie ‘cord nevers’ in opkomst: jonge mensen die video voornamelijk online consumeren. Minister Slob wil dan ook dat de NPO meer flexibiliteit krijgt. Het beleid kan worden samengevat als content first. De omroep moet zelf kunnen bepalen welke kanalen worden ingezet. Dat kan online zijn, maar lineaire televisie blijft belangrijk. Het hete hangijzer is de financiering. Het (grotendeels) verdwijnen van de reclame kost volgens berekeningen 60 miljoen euro. Het kabinet compenseert de omroepen gedeeltelijk, met 40 miljoen euro. De rest van het bedrag moeten de omroepen zelf opbrengen. De Ster denkt dat de NPO 80 tot 90 miljoen per jaar zal mislopen. Slob erkent dat er onenigheid is over de cijfers. “Maar ik vind het een te snelle reflex om meteen te roepen dat we daar niet uit kunnen komen.”
emerce
11-09-2019 14:49