CEO Naspers: ‘Voedselbezorging is onze spannendste groeikans’

Marktplaatsen, maaltijdbezorging en online betaaltools voor opkomende markten moeten de groei van Naspers verder stuwen. Dat werd vanochtend duidelijk bij de Amsterdamse beursgang van Prosus, de nieuwe entiteit waarin de investeringen in consumentgerichte activiteiten van het Zuid-Afrikaanse internetbedrijf geplaatst zijn. De beursgang is onder andere bedoeld om een nieuwe generatie aandeelhouders aan te trekken, vertelt Nederlander Bob van Dijk, Group CEO van Naspers en Prosus, na de beursgang aan Emerce. Om zo door te kunnen blijven groeien. Groei die voor het grootste deel uit twee markten moet komen: marktplaatsen (classifieds) en maaltijdbezorging. Hoewel de meeste landen al wel een model hebben staan voor die eerste, blijft er ruimte binnen verticals, aldus Van Dijk. Maaltijdbezorging zoals wij die nu kennen is volgens hem pas de eerste stap in meer gemak qua voeding. “Voedselbezorging is onze spannendste groeikans.” En ook voor de betalingsmarkt ziet hij kansen. Met name in opkomende markten, waar creditcards nog niet leidend zijn. Zo telt India zo’n 1,3 miljard mensen, maar slechts 25 miljoen creditcards, schetst de CEO. “Een hele boel anderen hebben wel een smartphone en willen meedoen aan de online wereld, maar moeten dus op een andere manier kunnen betalen als ze een taxi willen nemen of een maaltijd bestellen.” De waarde van Prosus sprong vanochtend naar 119 miljard euro. Waarmee het bedrijf op de Amsterdamse beurs groter is dan Unilever en het alleen Shell voor zich moet laten.
emerce
11-09-2019 14:06