’40 miljoen euro naar buitenlandse partijen bij reclamearme toekomst publieke omroep’

Marketeers huiveren bij de plannen van minister Slob rond een reclamearme toekomst van de publieke omroep (NPO). Dat blijkt uit onderzoek van Adformatie en marketing- en mediabureau Mediaxplain onder 188 budgetverantwoordelijke marketeers die recent budget hebben besteed via de Ster. De geconsulteerde marketeers vrezen prijsstijgingen en moeilijkheden in het bereiken van doelgroepen. Budgetbepalers denken ook niet dat de commerciële omroepen louter zullen profiteren van de verschuiving van de bestedingen, maar dat nog meer advertentiegeld verdwijnt naar Google en Facebook. De voorspelling is dat bij uitvoering van de plannen meer dan 40 miljoen aan Nederlandse advertentie-inkomsten over de grens verdwijnt. 70 procent van de marketeers staat negatief tegenover de plannen, 47 procent zelfs zeer negatief. Ruim twee derde (68 procent) vindt dat de NPO niet reclamevrij zou moeten zijn. Overigens verdwijnt reclame bij de publieke omroep niet helemaal. Op prime time wordt volgens de plannen nog steeds tv reclame verkocht. De publieke omroepen en de NPO hebben minister Slob (Media) overigens een alternatief plan toegestuurd om minder tv-reclame te schrappen. Ze willeen alleen de kinderprogrammering reclamevrij te maken. Woensdag debatteert Slob met de Tweede Kamer over de toekomst van de publieke omroep.
emerce
10-09-2019 05:46