T-Mobile/Tele2 lijkt weglopende klanten KPN op te vangen

T-Mobile/Tele2 heeft de sterkste groei gerealiseerd op de Nederlandse mobiele markt in het tweede kwartaal. Vodafone keerde terug naar groei in klantenaantallen op de consumentenmarkt. De grote verliezer is ook op de consumentenmarkt KPN, die begin dit jaar besloot om het merk Telfort te schrappen. Nadat onderzoeksbureau Telecompaper al eerder constateerde dat KPN ook klanten 18.000 klanten heeft verloren in de zakelijke markt als gevolg van het nieuwe merkenbeleid, blijkt dat nu ook in de consumentenmarkt KPN klanten blijft verliezen. Dat waren er liefst 102.000 in het tweede kwartaal. De aanbieder kwam uit op net onder de 6,6 miljoen mobiele klanten eind juni. Onder het KPN-merk zijn er in het afgelopen kwartaal 17.000 postpaid-klanten bijgekomen, wat inhoudt dat het verlies van klanten vooral voor rekening komt van het verdwijnende prijsmerk Telfort. De weglopende klanten zijn duidelijk op zoek gegaan naar alternatieven. De (nieuwe) combinatie van T-Mobile en Tele2 heeft netto 73.000 mobiele-retailklanten gewonnen in het tweede kwartaal, allemaal in postpaid. Vodafone kreeg er 6000 mobiele retailklanten bij, ondanks een verlies in het aantal prepaid-klanten. Woordvoerder Joost Vente van T-Mobile kan niet zeggen hoeveel KPN-klanten zijn overgelopen, “maar dat er een relatie is kan bijna niet anders. KPN heeft een slecht kwartaal afgesloten, wij juist een heel goed kwartaal.” Ook Telecompaper gaat uit van een relatie. “We hebben het nog niet gemeten, maar dat Telfort klanten hun heil hebben gezocht bij Tele2 wil ik best geloven,” zegt onderzoeker Tim Poulis. Telecompaper verwacht dat KPN de komende kwartalen mobiele klanten zal blijven verliezen vanwege de andere merkaanpak. Het onderzoeksbureau constateert wel dat KPN lijkt te slagen in zijn opzet om meer klanten met een hoge klantwaarde aan te trekken. Het KPN-merk groeit daarmee wel, evenals het gecombineerde vast-mobiele aanbod van de operator. Onderzoeker Tim Poulus van Telecompaper denkt dat KPN het verlies heeft ingecalculeerd. “Vergeet de wholesale activiteiten niet. KPN verdient immers ook aan partijen die het netwerk van KPN gebruiken, zoals Youfone. Aan de onderkant van de markt hoef je dan geen verkoopinspanningen te leveren, terwijl je wel inkomsten aan dit soort klanten ontleent.” Foto T-Mobile
emerce
12-08-2019 08:10