Nederlandse e-commercemarkt stevent af 25,7 miljard euro in 2019

De online consumentenbestedingen in het eerste kwartaal van 2019 laten een groei zien van 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Met 6,5 miljard euro in het eerste kwartaal, worden voor het hele jaar de online bestedingen geschat op 25,7 miljard. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, door GfK uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. De e-commerceomzet van de eerste drie maanden bestaat uit 3,1 miljard aan diensten en 3,4 miljard euro aan producten. Deze laatste categorie profiteert vooral van de online bestedingen in Food/Nearfood en Home & Garden, inmiddels de twee grootste segmenten binnen de online bestedingen en het aantal aankopen. Mede dankzij de sterke groei in deze categorieën zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar 61,2 miljoen online aankopen gedaan. Hierbij zijn de aankopen van producten met 9 procent gestegen naar 48,6 miljoen en die van diensten met 3 procent naar 12,7 miljoen. Verwacht wordt dat Nederlandse consumenten zo’n 262 miljoen online aankopen zullen doen dit jaar. De trend van vorig jaar wordt ook dit jaar vastgehouden. Minder dan een kwart van de online aankopen verloopt via de mobiele telefoon gegaan, tegenover 14 procent een jaar geleden. Daarnaast is het aantal online kopers dat via een smartphone koopt ook gegroeid: waar in Q1 2018 30 procent van alle online kopers een aankoop via een smartphone deed, is dat dit jaar doorgegroeid naar 37 procent. Aan de andere kant is het aandeel van online aankopen via een desktop gedaald, van 34 naar 31 procent. Het populairste apparaat om aankopen mee te doen blijft de laptop, aangezien ongeveer de helft van de online kopers daarop een online aankoop heeft gedaan.
emerce
04-07-2019 06:00