Concept wetsvoorstel voor einde aan telemarketing-irritatie

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft haar wetsvoorstel gepubliceerd om voor consumenten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid (zoals een eenmanszaak) een einde te maken aan telemarketingirritatie. Uit een nieuw onderzoek van Kantar (april 2019) in opdracht van het ministerie van EZK blijkt opnieuw dat ondernemers in overgrote meerderheid ongevraagde telefonische verkoop niet op prijs stellen. Consumenten stellen ook telefonische verkoop door goede doelen niet op prijs. Bedrijven of organisaties mogen Nederlanders straks alleen nog benaderen via de telefoon als zij daar zelf expliciet toestemming voor hebben gegeven. Telemarketeers mogen bovendien niet meer anoniem bellen: het telefoonnummer van de afzender moet zichtbaar zijn. De conceptwijziging van de Telecommunicatiewet gaat vandaag voor een periode van zes weken in internetconsultatie en is één van de belangrijke thema’s in de afgelopen najaar door staatssecretaris Keijzer gepubliceerde Consumentenagenda. Het kabinet wil ook telemarketing richting bestaande klanten beperken, door een maximale termijn vast te stellen waarbinnen nog contact mag worden opgenomen voor een nieuw aanbod.
emerce
04-07-2019 10:55