Amazon leidt markt voor online boodschappen in VS, maar blijft bescheiden speler

Amazon leidt in de VS de markt voor online boodschappen. In 2018 zou de retailer volgens Bloomberg een omzet van zeker 25,4 miljard dollar hebben gerealiseerd. Maar het is niet meer dan 5,5 procent van de totale omzet aan boodschappen in de VS, stellen onderzoekers van Brick Meets Click. Het is inmiddels alweer twee jaar geleden dat Amazon de keten Whole Foods overnam voor 13,7 miljard dollar. Amazon gebruikt de keten tegenwoordig als ophaalpunt voor online bestellingen, al dan niet met behulp van kluisjes, terwijl Prime-leden kortingen krijgen. Bij de overname was de verwachting dat Amazon zeer snel een grote speler op het gebied van (online) boodschappen zou worden. Maar dat is tegengevallen. De concurrentie heeft niet stilgezeten. Supermarkt Albertsons is begonnen met online bestellingen via JewelOsco.com in enkele Amerikaanse regio. Warenhuis Target nam Shipt over, dat boodschappen aan huis bezorgt. En Walmart rolde in juni Delivery Unlimited uit, een bezorgdienst voor boodschappen. Het aantal consumenten dat online boodschappen bestelt is dan ook flink gegroeid, met 28 procent. Toch blijft de omzet van online bestelde boodschappen gering. In de marktverhouding is dan ook nauwelijks iets veranderd. Walmart blijft veruit de grootste supermarkt in de VS met een marktaandeel van 25 procent. Kroger volgt op grotere afstand met 11 procent. Albertsons hebben er nog verder achteraan, evenals Costco. Amazon behoort met andere partijen tot de 47 procent in de categorie overigen.
emerce
28-06-2019 07:45