Retourkosten Duits e-commerce: 5,5 miljard euro

In 2018 zonden Duitse online consumenten 280 pakketjes terug naar de winkel van aanschaf. Kosten daarvoor: 5,5 miljard euro. Omgerekend naar Nederland zou een jaarlijkse kostenpost van 1,8 miljard euro zijn en duizenden tonnen CO2. Ieder zesde pakketje dat een Duitser bij een webwinkel aanschaft werd in 2018 teruggezonden. Gemiddeld kosten een retourzending 19,51 euro. De helft daarvan betreft transportkosten, de andere helft verwerkingskosten. De meeste retourzendingen worden weer gewoon als A-product in de schappen gelegd. Dertien procent krijgt het stempel ‘B-kwaliteit’. Dat blijkt uit onderzoek van Björn Asdecker van de onderzoeksgroep Retourenmanagement aan de universiteit van Bamberg. Het hier geschetste beeld is al vier jaar in grote lijnen ongewijzigd. De enorme retourenstroom zorgt niet enkel voor financiële kosten, maar ook voor milieudruk. De onderzoekers rekenen voor dat de terugzendingen voor 238.000 ton CO2-uitstoot zorgen. Omgerekend zijn dat 2.200 autoritjes van Hamburg naar Moskou per dag. Online winkeliers en brancheorganisaties maken zich al langer druk om de kosten van retourzendingen in e-commerce. Winkelen via internet is afgelopen decennium sterk gegroeid juist doordat shops de verzendkosten begonnen te schrappen. Dat had een drempelverlagend efffect. Het gevolg daarvan is echter dat klanten makkelijk items bestellen om op het oog te beoordelen en deze ook net zo makkelijk weer terugsturen. Terugzenden is vaak ook gratis. Dat de retourperiode bij grote shops in Nederland bijvoorbeeld op 365 dagen ligt, draagt ook niet bij aan het inperk van de omgekeerde goederenstroom. Verkopers hebben het probleem van de retourkosten in die zin zelf gecreëerd. Uiteindelijk is het de consument die de miljarden voor de terugzendingen betaalt. Of het gaat ten koste van de winstmarge van de winkelier. Zalando brengt sinds kort in een aantal landen weer leverkosten in rekening: Ierland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Hoeveel Nederlandse webwinkels jaarlijks aan retourkosten kwijt zijn, is niet bekend. Afgaand op de Duitse cijfers kan dat makkelijk oplopen tot een bedrag van twee miljard euro, al is Nederland qua omvang wel een veel kleiner land. Webwinkels in Nederland realiseerden in 2018 een omzet van 24 miljard euro. Foto: Paul Frenzel op Unsplash
emerce
30-04-2019 06:19