Tesla zet stap richting concurrentie met Uber

Tesla werkt voert twee vernieuwingen door waardoor het in de toekomst kan gaan concurreren met Uber-taxi’s. De autofabrikant kondigt allereerst aan dat alle voertuigen automatisch de functie autopilot krijgen geleverd. Tot op heden was het een premium feature om de auto’s zelfrijdend over de weg te laten gaan. Dat is nu standaard onderdeel van alle wagens. Daarnaast, en dat geldt specifiek voor de kleine Model 3, begint Tesla met een leaseprogramma. Op zich is dat niet bijster spannend, maar het verschil met andere fabrikanten zit in de voorwaarden. Huurders, zo vertelt de automaker, krijgen aan het einde van het leasecontract niet de optie om de auto te kopen. Reden: “Met volledig zelfrijdende auto’s in aantocht via een over-the-air softwareupdate zijn we van plan om die auto’s te gebruiken voor het Tesla Network”, de naam van de Uber-achtige dienst om met een app een auto op te roepen voor een taxiritje. Bij Tesla Network kijkt het verhuursysteem waar in de buurt een beschikbare Tesla Model 3 staat. Die wordt, met behulp van de ‘robotbestuurder’, naar het oppikpunt gereden. Na afloop van de taxidienst keert de auto terug naar de parkeerplaats van zijn vaste huurder of zijn standplaats, wanneer hij onderdeel is van een wagenpark. Opvallend is overigens, dat Tesla Nederland de verwijzing naar Tesla Network onder het kopje Autopilot vrij recent van zijn site heeft verwijderd. De volgende passage is nergens meer te vinden: “Houd er rekening mee dat het gebruik van een zelfrijdende Tesla-auto voor carpoolen en vrienden en familie heen en weer brengen is toegestaan, maar dat uitvoering van dezelfde activiteiten met winstoogmerk slechts is toegestaan in het Tesla Network.” Uber diende afgelopen dagen een verzoek tot beursnotering in bij de Amerikaanse toezichthouder. Daar valt te lezen dat de vervoersbemiddelaar maandelijks 91 miljoen actieve gebruikers heeft, 34 procent meer dan een jaar daarvoor. Dat is inclusief UberEats’ dienstverlening. De omzet over 2018 kwam uit op 11,8 miljard dollar (+42%) bij een verlies (ebitda) van 1,9 miljard dollar. Foto: Vlad Tchompalov op Unsplash
emerce
13-04-2019 06:33