SpotX realiseert jaaromzet van 112 miljoen

Het online netwerk voor videoreclames SpotX groeide in 2018 met twee procent tot een omzet van 112 miljoen euro. Het bruto bedrijfsresultaat steeg met tien miljoen euro tot 13 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die moederbedrijf RTL Group gisteren presenteerde (PDF). SpotX is in Nederland naast een grote partij op het gebied van digitale reclamevideo’s. Die plaatst het op sites van grote uitgevers, waaronder die van RTL Nederland. Hoewel de eigen omzet amper steeg, nam de hoeveelheid budget die adverteerders kwamen brengen met 49 procent. Over heel 2018 verwerkte SpotX in totaal 576 miljoen euro aan mediabudget. Het leeuwendeel van die budgetten werd uitgegeven bij grote niet-zendergebonden mediabedrijven uit de VS: RTL Group realiseerde in 2018 985 miljoen euro omzet uit digitale activiteiten. Een fractie daarvan is afkomstig uit AdTech, waar SpotX onderdeel van is. Behalve met een eigen reclamenetwerk verdient RTL ook digitaal geld met het commercieel uitbaten van YouTube-video’s, onder meer met dochterbedrijf Divimove. Dat is een zogeheten MPN, multiplatform netwerk. De reclame-inkomsten daarbij stegen vorig jaar met twintig procent tot ongeveer driehonderd miljoen euro. YouTube is in Nederland de enige andere serieus grote ontvanger van budget voor online videoreclame. Foto: Beyond Neon (cc)
emerce
15-03-2019 06:31