‘China leidend met Nieuwe Retail’

China is het land waar de Nieuwe Retail zich openbaart als nooit tevoren. Dat vertelde Jacco Bouw van Webpower en Agency China vanochtend op Emerce Retail in Bussum. Hij wees op nieuwe retailformules als HEMA van Alibaba en op betaalmethoden die in Europa nog nauwelijks omarmd zijn. “In China kun je met een credit card al niet meer terecht.” Bouw, die enkele jaren in China heeft gewoond, schetste een beeld van twee grootheden – Alibaba en Tencent, aandeelhouder van JD.com – die elkaar op leven en dood beconcurreren. Daar merken retailers alles van, zo weet Bouw. “Je kunt niet op twee marktplaatsen tegelijk aanwezig zijn, je moet kiezen. Voor consumenten maakt het niet uit, die hebben de apps van beide platformen.” Bovendien wordt de rol van Key Influencer Leaders (KOL), zoals ze in China worden genoemd, steeds belangrijker. Zij promoten producten – soms zelfs een enkel product – en sturen consumenten naar de juiste platforms. Het gevecht vindt ook offline plaats. Niet makkelijk, gelet op de hoge prijzen die retailers voor winkelpanden moeten betalen. Innovatie is ook hier belangrijk. “Elke winkel werkt met apps, zodat je als klant direct herkend wordt en daar ook je voordeel mee kunt doen. Als je in een hotelkamer zit, bestel je geen eten meer bij het hotel zelf, je apt HEMA en zij komen het brengen voor nog geen 4 euro. Ze mogen het alleen niet tot aan je kamer brengen.” Kunnen westerse retailers wat van China leren? Zeker wel, zegt Bouw. “We lopen hier achter met QR betalingen. In China wordt niet meer met contant geld betaald, ook niet met credit cards. Je betaalt alles met de mobiele telefoon.” Bouw denkt dat de komst van de Chinese reuzen naar Europa, ook al is daarvan nu nog geen sprake, best gunstig kan uitpakken voor retailers. “Het draait meer en meer om marktplaatsen en influencers.” Foto: Peter Boer
emerce
14-03-2019 12:43