Oprichters Imbull bouwen nieuw niche-imperium

Drie jaar na de verkoop van hun Imbull aan Rocket Internet gaan Jelle van der Bij en Jochem Vroom weer samen ondernemen. Met Reachmo.re bouwen ze een geheel van nichesites om deze geclusterd te exploiteren. Samen met hun oude marketingdirecteur Jan Willem van Tilburg zijn Van der Bij en Vroom weer in online mediabusiness. Zonder daar enige ruchtbaarheid aan te hebben geven, kochten ze nichetitels als Buitenlevengevoel.nl, AllesoverDNA.nl, Mijnkluswijzer.nl en Smarthomeweb.nl. “We proberen honderd procent te kopen en betalen niet in aandelen. Als dat niet lukt, komen we soms een kleiner belang overeen, zoals bij Smarthomeweb”, vertelt Jochem Vroom aan deze uitgave. De ondernemer verwacht tot eind 2019 nog tien grote sites erbij te kopen, in bezoek variërend van drie- tot vijfhonderdduizend per maand. Daarnaast worden ook op eigen initiatief titels gelanceerd, bijvoorbeeld door succesvolle buitenlandse initiatieven naar Nederland te halen. “We bouwen een portfolio met grote informatieve sites die mensen kunnen helpen. Als je mensen echt helpt, biedt je bijna vanzelf toegevoegde waarde. We praten nu met een stuk of tien websites. Denk dan aan titels die stil staan, tractie zijn verloren of waar de focus van af is gegaan door de eigenaar. Het leukste wat er is, voor ons, is sites groot maken.” Bij hun eerdere bedrijf maakte het drietal de koppeling tussen sites met kortingscodes en adverteerders annex webwinkels. Reachmo.re werkt op vergelijkbare wijze. “We gaan op zoek naar samenwerkingen met merken in de niches.” Kortingscode.nl en Actiecode.nl waren de titels waar Imbull in Nederland het bekendst mee was. In het buitenland exploiteerden ze hun uitgeefconcept onder de merknaam Flipit. In juli 2015 nam CupoNation (nu: Global Savings Group), onderdeel van Rocket Internet, de Nederlandse onderneming over. Hoeveel daarvoor werd betaald, is niet bekend. Foto: Markus Pink (cc)
emerce
26-02-2019 06:25