‘Algoritmes nemen werk investeerders over’

Het werk van investeerders zal komende jaren sterk veranderen, denkt Arjen Strijker van Fundsup. Events aflopen is ouderwets, algorimtisch deals vinden wordt het nieuwe normaal. Onderzoek op onderzoek laat zien dat er afgelopen jaren steeds meer venture capital beschikbaar is gekomen. Niet enkel in de VS, want ook in Europa hoeven starters en groeiers niet meer te klagen over gebrek aan werkkapitaal. Maar hoe kunnen overheden, rijke individuen, familiefondsen en seedspecialisten die kleine, interessante start-ups vinden? In een tijd waarin het start-ups regent en het grootste geld naar unicorns (bedrijven die op papier 1 miljard euro waard zijn) gaat? Om die vraag te beantwoorden sloten de Gemeente Rotterdam, de regionale ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter en Fundsup eind vorig jaar een samenwerking. Fundsup is een nieuw bedrijf van Arjen Strijker. Afgelopen decennium organiseerde hij honderden fysieke internationale bijeenkomsten om starters en investeerders bij elkaar te brengen. Met die ervaring op zak en kennis van de behoeftes van zijn publiek besloot hij zijn oude werk te automatiseren. “Fundsup is een Tinder-achtige algorithmic deal discovery tool. We bieden gebruikers de mogelijkheid om simpel de early deals flow te filteren. Al swipend kunnen investeerders interessante bedrijven vinden. Met een simpele handeling open je een chat met de oprichters en besluit je daarna wel of niet op te volgen met een bak koffie.” Strijker richt zich met de nieuwe dienst op overheden, die vaak onaangeroerde investeringspotjes hebben, de 14.000 ex-ondernemers in Nederland die met geld uit exits zitten maar ook private equityhuizen. “Deze nieuwe generatie vermogende individuen zoekt naar die onontdekte investering die past in hun persoonlijke missie, waar zij tevens hun passie en expertise in kwijt kunnen.” Fundsup fungeert voor hen als een soort radar. “Onderzoeken laten zien dat zij lol en betekenis halen uit seedinvesteringen met negen procent van hun vermogen.” De startup uit Amsterdam trok zelf tot op heden zelf 1,7 miljoen euro venture capital aan en is bezig met een nieuwe ronde. Rond de 2.400 oprichters van start-ups schreven zich in bij Fundsup. Daar geven ze nauwkeurige informatie over hun bedrijf. “Een profiel aanmaken duurt anderhalf uur.” Belangstellende investeerders, dat zijn er nu nu ruim driehonderd, kunnen zich daarmee een beeld vormen van het team en het product dat ze bouwen. Ondernemers zijn erbij gebaat om goede informatie te geven, want dat vergroot hun kansen op een match met een geldschieter. Om vervuiling van het aanbod te voorkomen, komt er spoedig aan beperking aan de duur dat een bedrijfsprofiel vindbaar is. Dat zal vier à vijf maanden zijn. De app is in eerste instantie enkel live in Nederland. Vanaf juni is hij beschikbaar in heel Europa. Tot op heden zijn er 363 matches geweest tussen startup en investeerder. Dat betekent dat ze contact hebben gelegd om elkaar te spreken. Wat daarna gebeurt, ziet Fundsup niet. “We werken alleen in de discoveryfase en doen bewust geen deelafwikkeling. Investeerders kunnen vijftig bedrijfsprofielen gratis zien Daarna gaat een abonnement 99 euro per maand kosten.”
emerce
12-02-2019 06:16