KPN luidt einde in voor Telfort, Xs4all en Yes Telecom

KPN gaat een ander merkenbeleid voeren wat op termijn het einde betekent voor de merken Telfort, Xs4all en Yes Telecom. In de komende twee jaar zullen eerst de ‘sterken eigenschappen’ van deze merken worden toegevoegd aan die van KPN. Vanochtend maakte het telecombedrijf in cryptische termen bekend dat de leiding heeft besloten dat de grote dochterlabels gaan verdwijnen. Dat vloeit voort uit de strategische keuze, in november gepresenteerd, hoe het in de komende jaren vooruit wil. “KPN wil de onbetwiste kwaliteitsprovider zijn met de beste diensten, klantenservice en netwerken.” Dat houdt in dat – wat heet – de sterke eigenschappen van de merken Telfort, Telfort Zakelijk, Xs4all en Yes Telecom worden toegevoegd aan het KPN-merk. Concreet betekent dat volgens een woordvoerder dat een klant van Xs4all, een provider zonder eigen winkels maar technisch heel sterk, voor klantenservice terecht zal kunnen bij KPN-winkel. De eerste fase van deze transitie duurt ongeveer twee jaar. Vandaag kondigt KPN het plan voor zijn merkenbeleid aan. Wanneer de eerste resultaten daarvan zichtbaar worden voor de consument, kan het bedrijf nog niet aangeven. Een strategie met één merk versus drie kan het telecombedrijf allereerst kostenbesparingen opleveren in de marketinginvesteringen maar het bevordert ook de herkenbaarheid van het bedrijf als een telecomaanbieder met een groot portfolio. Dat is een keuze die samenhangt met de positionering richting concurrenten als vodafoneZiggo en T-Mobile. Welke gevolgen de strategie heeft voor de samenstelling van KPN’s abonnementenpakket moet nog gaan blijken. KPN kocht Xs4all in 1998, Telfort in 2005 en Yes Telecom in 2010. Sinds april 2018 heeft KPN in de persoon van Maximo Ibarra een nieuwe CEO.
emerce
10-01-2019 10:32