T-Mobile en Ziggo stuwen groei breedbandmarkt

De Nederlandse markt voor breedbandinternet is in het derde kwartaal van 2018 met 0,3 procent gegroeid naar 7,48 miljoen aansluitingen. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse vaste breedbandmarkt. De kwartaalgroei kwam vooral van T-Mobile en Ziggo, waarmee de daling van Tele2 en KPN Groep te niet werden gedaan. Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,46 miljoen aansluitingen. Glasvezel groeide echter harder, met 0,8 procent naar 1,21 miljoen aansluitingen. Tegelijkertijd daalde DSL breedband met 0,1 procent naar 2,81 miljoen. Ziggo blijft marktleider na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,286 miljoen breedbandklanten. Dat staat gelijk aan een marktaandeel van 43,9 procent. Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers. Hiervan is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste met 3,8 procent, 0,1 procentpunten minder dan in het tweede 2018. T-Mobile is in het derde kwartaal juist gegroeid, met 0,2 procentpunten om uit te komen op 3 procent. Samen hebben deze partijen dus iets minder dan zeven procent van de breedbandmarkt in handen, ver achter Ziggo en KPN.
emerce
24-12-2018 06:16