Grote namen bij lancering European netID Foundation

Data-alliantie European netID Foundation presenteert zich formeel tijdens de onlinezakenbeurs Dmexco, die morgen start. Tot de eerste partners behoren RTL, Zalando, OTTO en Gruner + Jahr. Begin dit jaar sloegen de Duitse mediabedrijven ProSiebenSat.1, RTL en United Internet de handen ineen. Ze besloten gezamenlijk een alternatief inlogsysteem op te richten. Dat moet het gebruik van Duitse en Europese diensten vereenvoudigen, omdat gebruikers met één inlognaam en wachtwoord bij alle aangesloten sites terecht kunnen. Vergelijkbaar met hoe Google- en Facebook-log-ins worden gebruikt. Morgen presenteert de European netID Foundation zich in Keulen tijdens Dmexco. Dat is een marketing- en technologiebeurs die woensdag en donderdag plaatsvindt en wordt bezocht door ongeveer veertigduizend man. Behalve genoemde uitgevers worden nu meer namen bekend van bedrijven die meedoen aan het initiatief. In het e-commercedomein zijn dat onder meer Otto Group, Zalando, het Handelsverband Oostenrijk (leden), DPD, C&A, Conrad Elektronik, Douglas en de labels van Scout24 Group. Deelnemers uit de mediabranche zijn onder meer: Süddeutsche Zeitung, Spiegel Verlag, Gruner + Jahr en Ippen Digital. Aan de kant van de reclamebureaus en exploitanten: Ströer Digital Media, iq digital, Kupona (Q division), Mediascale (met PREX), Pilot Gruppe en GroupM Germany. Vooral deze laatste groep laat zien dat netID niet louter om federated log-ins gaat, maar een data-alliantie is. Internetgebruikers en online consumenten kunnen aangeven dat aangesloten partijen hun profielinformatie mogen onderling mogen gebruiken voor betere targeting van reclame. Via deze constructie hopen de leden van netID een gewichtig alternatief te bieden voor de reclamenetwerken van Facebook en Google. NetID werd opgericht in maart en staat open voor toetreding van andere Europese media- en techbedrijven. In oktober gaan de eerste sites live met netID. Foto: Hühnerauge (cc)
emerce
12-09-2018 13:56