‘Zelfrijdende Waymo wordt Uber-killer’

Alphabet-dochter Waymo zou wel eens groter kunnen worden dan klassieke taxibedrijven als Uber of Lyft. Dat beweert Evercore ISI analist Anthony DiClemente. De toekomstige zelfrijdende taxidienst zou nog voor 2020 een omzet van 1 miljard dollar kunnen genereren, oplopend naar 10 miljard in 2025. Volgend jaar gaat Waymo voor het eerst commercieel de weg op, vooralsnog alleen in Phoenix. Zo’n 80.000 auto’s zijn al besteld. Fiat levert nog dit jaar 62.000 Chrysler Pacifica Hybrid-minivans. In 2020 rijden er in elk geval 56.000 rond. De oprichting van een dochterbedrijf in Shanghai wijst erop dat Waymo ook al over de grenzen kijkt. DiClemente denkt dat Waymo een technologische voorsprong heeft op zijn twee grootste rivalen. Alphabet zit steviger in zowel kunstmatige intelligentie als voor deze diensten benodigde hyperscale cloud dan Uber. Elke maand neemt het aantal gereden kilometers met 15 procent toe. Sinds 2009 is al bijna 10 miljoen kilometer afgelegd op openbare wegen. Maar belangrijker is dat Waymo 25 procent goedkoper is omdat het geen chauffeurs hoeft te betalen. Al is het niet gezegd dat Waymo de technologie voor zichzelf houdt, die kan ook in licentie worden verstrekt aan derden. Uber experimenteert ook met zelfrijdende auto’s, net als Lyft. De top van Uber schijnt echter verdeeld te zijn over de rol die zelfrijdende auto’s binnen het taxibedrijf moeten krijgen. Door een dodelijk ongeval met een zelfrijdende Uber in maart is de twijfel toegenomen en Uber-directeur Dara Khosrowshahi zou zijn voorkeur hebben uitgesproken voor een samenwerking met andere bedrijven. Zijn voorganger Travis Kalanick zag juist een toekomst met alleen zelfrijdende taxi’s. Waymo en Uber zijn aartsvijanden. Er liep een inmiddels geschikte rechtszaak tussen Waymo en Uber over gestolen technologie. Waymo is een project van Googles Sergey Brin, die er al in 2009 mee begon, samen met Sebastian Thrun, een van de bedenkers van Google Street View. Veel van de technologie is oorspronkelijk ontwikkeld door de Stanford Universiteit. De grootste onzekerheid is de regelgeving. Het is niet duidelijk welke beperkingen zelfrijdende taxi’s worden opgelegd. Ook Waymo heeft al wat ongelukken achter de rug.
emerce
24-08-2018 08:30