Volkswagen steekt miljarden in digitalisering

VW Group investeert 3,5 miljard euro in de digitalisering van zijn portfolio. Op korte termijn maakt het samenwerkingen met en overnames van softwarebedrijven bekend. Dat moet de basis leggen voor de routekaart tot 2025. Gisteren maakte hoofdstrateeg Michael Jost van Volkswagen daartoe de plannen bekend. Vooralsnog klinken die plannen vrij algemeen. Aan de basis ligt het idee dat een auto een computer is op wielen en dat software en hardware gescheiden zijn maar samenwerken in een open ecosysteem. Michael Jost, Head of Strategy for the #Volkswagen brand: “We will increase our level of competence in the field of software and complement this with partnerships or joint ventures. This will make seamless integration in the digital VW ecosystem possible for our customers.” pic.twitter.com/VhiTLkbbQB — Volkswagen News (@vwpress_en) 23 augustus 2018 Jost vertelt dat op dit moment 1,5 miljoen voertuigen uit de VW Group met internet kunnen praten via VW Connect. Vanaf 2020 moeten alle vijf miljoen wagens die dan van de lopende band rollen met het moederschip kunnen praten. Om dat mogelijk te maken is ook een belangrijke administratieve drempel genomen. VW’s contracten met dealers staan het concern ook niet meer in de weg om direct te communiceren met de eindklant. Bijvoorbeeld om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt. “Dit is de grootste verandering van de bedrijfsprocessen in de geschiedenis van het bedrijf.” Het autoconcern maakte gisteren ook bekend dat het een autodeeldienst lanceert onder de naam ‘We Share’. Dat gaat volgend jaar van start in Berlijn met een vloot van tweeduizend elektrische wagens in Berlijn.
emerce
24-08-2018 06:24