Zooplus groeit in Nederland naar 41 miljoen

Online dierenwinkel Zooplus verkocht in Nederland voor 41 miljoen euro aan producten in de eerste zes maanden van 2018. Het Duitse concern groeit hard, maar schrijft rode cijfers. Dat blijkt uit de presentatie van de definitieve halfjaarcijfers van het Europees werkende bedrijf (PDF). Naar eigen zeggen is het marktleider in het digitale deel van zijn segment. De Nederlandse verkopen stegen met 19,7 procent tot 41,4 miljoen euro in de eerste zes maanden van dit jaar. In België stegen de verkopen met zes miljoen tot 28 miljoen euro. De internationale verkoopsom bedroeg in dit periode 642 miljoen euro, een plus van 24 procent (PDF). Veel webwinkels zullen jaloers zijn op de retentieratio, het aantal terugkerende klanten. Deze klantengroep is namelijk verantwoordelijk voor 94 procent van de totale omzet. Dat is ook de reden dat de leiding van Zooplus dit jaar stevig inzet op het acquireren van nieuwe klanten. Dat mag ook wat kosten, want wanneer een klant eenmaal aan boord is blijft hij jaren achter elkaar terugkomen voor de boodschappen voor de huisdieren. De investeringen in het werven van nieuwe klanten drukt wel het resultaat. Er wordt een verlies geboekt van 9,2 miljoen euro. Het bedrijf gaat ook meer investeren in de ontwikkeling en verkoop van eigen merken. Uiteindelijk moet twintig procent van de omzet wordt gedaan met eigen merken. Op die manier hoeft het minder af te dragen aan de gevestigde merken. Foto: Janina Klawér (cc)
emerce
23-08-2018 11:56