DHL plugt Chinees treinvervoer bij start-ups

De trein begint een serieus alternatief te worden om goederen uit China naar Europa te veroveren. DHL promoot het vervoersmiddel richting start-ups als alternatief voor het vliegtuig. De Duitse vervoerder lanceerde dit voorjaar een helpdesk voor start-ups en brengt vandaag met een persbericht speciaal de treinverbinding met China onder de aandacht. China investeerde afgelopen jaren honderden miljarden euro’s in de aanleg van een directe treinverbinding over het vasteland. Die moet kunnen concurreren met zeevervoer. En zo brengt DHL het ook naar start-ups die zelf laten produceren in of importeren uit China. Een schip naar Hamburg doet er vijftig dagen over vanuit Chengdu. Een trein volgens DHL 21 dagen. Behalve sneller is de trein, gezien de gestegen tarieven voor zeevervoer, ook goedkoper. In 2018 gaan er naar schatting 7.000 treinritten over de nieuwe zijderoute. Slechts een minderheid, naar schatting zo’n duizend ritten, gaan helemaal gevuld oostwaarts. Het zijn vooral makers van elektronica, kleding en auto-onderdelen die uit China importeren. DHL schuift in zijn huidige campagne de jonge onderneming Bonavi uit Berlijn naar voren. Dat verkoopt kinderwagens. Die worden gemaakt in China en via het web en fysiek winkels verkocht. Foto: Roel Hemkes (cc)
emerce
22-08-2018 06:24