Tien procent ‘koopt, kiekt en retourneert’ kleding

Een Engels onderzoek laat zien dat bijna een op de tien shoppers wel eens kleding koopt om selfies mee te maken en het daarna weer terugstuurt. Opvallend genoeg is zijn het niet de allerjongste shoppers die kopen om te ‘snappen’ maar de leeftijdsgroep 35- tot 44-jarigen. Mannen generen zich er zelfs niet voor om de kleding een dag of wat te dragen met het prijskaartje er nog aan en de outfit daarna te retourneren. Dat blijkt uit een steekproef door financieel dienstverlener Barclaycard in Engeland. Overigens is niet onderzocht waarom de kiekende shoppers social media inzetten bij het winkelen. Het lijkt niet louter om ijdelheid te gaan. Volgens George Allardice van Barclaycard ligt in het feit dat klanten selfies gebruiken als sociale spiegel. Ze vragen vrienden naar hun mening over de samenstelling van een outfit. Wat wordt goedgekeurd wordt betaald en blijft, de rest gaat retour. Allardice raadt winkeliers aan om rekening te houden met deze dynamiek. Dat kunnen ze doen door meer aandacht te besteden aan de fotografie in shops: meer en diverser beeld (ook video) helpt shoppers beter kiezen. “Als je meer looks laat zien met mixen van outfits verlaag je het aantal mensen dat kiekt en retour zendt.” Bij Zalando wordt naar eigen zeggen meer dan vijftig procent van verkochte kleding weer teruggestuurd naar de winkel. Die retourkosten worden gezien als een normaal element van de totale marketingkosten. Foto: dearmax (cc)
emerce
21-08-2018 06:41