Techgiganten maken Chinese tv-markt tweede grootste

De Chinese tv-markt is in 2017 zo hard gegroeid dat het Engeland heeft ingehaald. China is de nummer twee na Amerika. Dat komt voor investeringen in televisiecontent door de drie grootste technologiebedrijven. Baidu, Alibaba en Tencent hebben afgelopen jaar 10,9 miljard dollar uitgegeven aan originele, eigen tv-producties. China streeft daarmee Engeland voorbij, waar tien miljard dollar werd besteed aan nieuwe producties. De techgiganten uit het verre oosten investeren in tv-producties om hun mediabereik te vergroten. De werken worden ook uitgezonden op hun respectievelijke videodiensten iQiyi, Youku Tudou en Tencent Video. Het is overigens maar de vraag in hoeverre dit soort marketinginvesteringen renderen. Videoproducties moeten zich uiteindelijk terugverdienen met reclame of e-commercehandel. De Chinese miljarden budgetten gaan voor 49 procent naar het maken van eigen producties en voor 46 naar het aankopen van producties van derden. Sportproducties zijn goed voor vijf procent. Foto: indi (cc)
emerce
20-08-2018 10:02