Begrip kunstmatige intelligentie raakt ingeburgerd

Het begrip kunstmatige intelligentie begint gemeengoed te worden, zo blijkt uit onderzoek van Capgemini. Zeventig procent van de respondenten geeft aan dat zij met AI te maken hebben gehad. Van deze groep is 69 procent tevreden over de interactie. Consumenten staan positief tegenover digitale personal assistants die bijvoorbeeld de energierekening betalen of een afspraak bij de garage maken. Uit het rapport The Secret to Winning Customer’s Hearts with Artificial Intelligence: Add Human Intelligence blijkt dat ruim een meerderheid wil dat AI meer menselijke trekken vertoont. Zo vinden zij het prettig als een AI-toepassing een menselijke stem heeft (62 procent) en empathie toont (57 procent), maar fysieke kenmerken worden als ‘eng’ beschouwd. Bedrijven houden volgens Capgemini echter nog te weinig rekening met de zorgen en voorkeuren van klanten wanneer zij AI-technologie toepassen in de klantervaring. Zij richten zich namelijk vooral traditionele waarden als de implementatiekosten en het rendement op de investering (ROI). Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.000 consumenten en ruim 500 bedrijven in tien landen.
emerce
19-07-2018 10:55