Geen verbod reclame in Grip app ABN

Minister Hoekstra van Financiën gaat het tonen van advertenties in het digitale huishoudboekje (Grip-app) van ABN Amro niet verbieden. Dat zegt hij in antwoord op Kamervragen. ABN wil in zijn digitale huishoudboekje reclame maken voor relevante ABN Amro producten en diensten. De bedoeling is dat dit straks gebeurt op basis van individuele klantdata. De bank gaat ook kijken naar mogelijkheden om Grip-gebruikers door andere bedrijven te laten benaderen. PvdA-Kamerlid Nijboer vindt het ‘volstrekt onwenselijk’ dat persoonlijke bankgegevens, die zijn verkregen uit de nutsfunctie van banken, worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. De minister schrijft echter dat alles volgens de regels geschiedt (pdf). Volgens ABN Amro worden gebruikers tijdens het aanmeldproces voor de Grip-app geïnformeerd over de privacyverklaring en kan de gebruiker op elk moment aangeven dat hij geen persoonlijke suggesties van ABN Amro wil ontvangen. Gebruik van persoonlijke bankgegevens voor commerciële doelen kan ook voordelen bieden voor de klant, zegt de minister.
emerce
21-06-2018 08:40