E-commerceplatform Magento in handen van Adobe

E-commerceplatform Magento gaat voor 1,68 miljard dollar naar Adobe. Daar wordt het onderdeel van de Experience Cloud. Het is voor het eerst dat Adobe echt een e-commerce oplossing koopt. Tot nu toe concentreerde het bedrijf zich met name op marketingoplossingen. Mogelijk reageert Adobe daarmee op Salesforce, het CRM platform dat in 2016 het vergelijkbare Demandware kocht voor 2 miljard dollar. Na het nieuws gisteren daalde de koers van Magento rivaal Shopify met 2,3 procent. Het platform is open source – geschreven in PHP – met een vrij actieve gemeenschap. Door de complexiteit is Magento wel een zwaar systeem geworden die bij voorkeur op een aparte server draait. Versie 2 kwam in 2015 op de markt. De software is ook in het Nederlands vertaald. Magento heeft enkele zeer grote klanten, waaronder Coca Cola, Canon, Helly Hansen, Paul Smith en Rosetta Stone. Bestaande Adobe klanten Warner Music Group, Nestlé en Cathay Pacific maken ook gebruik van het platform. Magento, opgericht in 2008, ging al eens eerder in andere handen over. eBay kocht het bedrijf in 2011 voor nog geen 180 miljoen dollar. In 2015 betaalde Permira Funds eBay 200 miljoen dollar voor de verzelfstandiging die dus amper drie jaar heeft geduurd. Vooralsnog blijft CEO Mark Levelle op zijn plaats zitten. Of de naam Magento geheel gaat verdwijnen is niet duidelijk. Op de foto Brad Rencher, general manager Digital Experience van Adobe.
emerce
22-05-2018 05:33