Ate van der Meer (Snakeware): ‘We hebben geen vijfjarenplan’

Voor het eerst sinds 1995 is het Friese bureau Snakeware echt naar de Randstad getrokken. In Amsterdam opent het bedrijf een nieuw kantoor met een fulltime bezetting. Het moet de opmaat worden naar verdere (internationale) uitbreiding, meldt chief operating officer Ate van der Meer. Triple E, zo zou het bureau in 1995 gaan heten, maar toen kwam er een boze fax van IT-dienstverlener Triple E en werd de naam Snakeware op een bierviltje gekrabbeld. ‘Snake’ naar de thuisbasis Sneek. Destijds had het bedrijf de noordelijke provincies voor zich alleen, al trok Van der Meer als ‘jong gastje’ ook al in die dagen vaak over de Afsluitdijk voor overleg in een Amsterdamse pied-à-terre. “In die tijd zaten toch al veel opdrachtgevers in het westen. Om volume te draaien, konden we ons niet tot Friesland beperken.” Inmiddels komt ongeveer een kwart van de omzet uit het noorden en met 25 procent omzetstijging in 2017 werd het dan ook hoog tijd voor uitbreiding in Amsterdam. Daar denkt Snakeware opdrachtgevers uit de Randstad nog beter te kunnen bedienen. Met in eerste instantie een fulltime bezetting van zes man in de nieuwe vestiging. Holland Casino De opschaling zal op termijn ook worden gerealiseerd met het aantrekken van jong IT-talent. Zo gaan er nieuwe teams aan de slag in Groningen en opent Snakeware – in samenwerking met diverse onderwijsinstellingen – een ICT-innovatiecentrum in Sneek. Van der Meer: “We hadden al het Experience Center, maar dat verhuist naar de binnenstad. In het noorden gaan we ons veel meer toeleggen op de ontwikkeling van nieuwe technieken.” Want Snakeware is in de loop der jaren enorm veranderd, zegt Van der Meer. “Wij maken geen websites meer, zoals in de begintijd. Alles wat we ontwikkelen is data driven, er moet in de toepassing een database aanwezig zijn.” Daarbij gaat ook ‘u vraagt, wij draaien’ niet meer op, stelt de COO. Het gaat meer om partnerschappen rond nieuwe technologie. “Dan heb je het over een gezamenlijk traject waarin we nieuwe wegen verkennen. Klanten als Dekamarkt, Hans Boodt en Holland Casino willen mee met de tijd.” New York Vroege experimenten met de Hololens van Microsoft hebben al geresulteerd in concrete opdrachten met mixed reality en augmented reality. “We hebben geen vijfjarenplan. De markt verandert voortdurend. Eens per maand brainstormen we in Sneek over nieuwe ontwikkelingen”, aldus Van der Meer. Want de toekomst voorspellen is zo makkelijk nog niet, erkent hij. “Ik heb mij ooit cynisch uitgelaten over mobiele apps. Dat heeft ons zeker omzet gekost. Nu ben ik voorzichtiger met wat ik zeg of bedoel.” Met het nieuwe kantoor in de hoofdstad kijkt Snakeware inmiddels ook met een schuin oog over de grens. Het bedrijf heeft al enige tijd een hub in New York. Dat betekent echter niet dat het bureau de Atlantische Oceaan wil oversteken. “Je moet het meer zien als een informatiekantoor.” Belangrijker is de Duitse markt. “Eens in de twee weken zitten we met klanten aan tafel in München. Ik sluit niet uit dat we daar eens wat concretere stappen gaan zetten.” * Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#165). Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)
emerce
19-05-2018 10:01