Veel marketingbedrijven niet klaar voor AVG

Een week voor de nieuwe Europese privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is nog niet iedereen klaar met de voorbereidingen. Dat blijkt uit onderzoek van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. Een grote meerderheid (62 procent) heeft zelfs nog geen intern privacybeleid, en slechts 21 procent draagt dit beleid actief in de organisatie uit. De wetgeving is niet altijd even gemakkelijk te interpreteren, en DDMA is dan ook niet verbaasd dat organisaties nog niet klaar zijn. ‘Onze boodschap aan die organisaties, laat je hierdoor niet verlammen. Ga snel aan de slag en maak een plan.’ De wet vereist dat organisaties nadenken over hoe zij in de toekomst met data om willen gaan en tegelijkertijd de relaties met klanten en derden veilig kunnen stellen. Slechts 39 van de ondervraagde bedrijven heeft echter een intern privacybeleid en slechts 21 procent draagt dit actief in de organisatie uit. Een AVG proof Privacy Statement is bij 34 procent van de ondervraagde bedrijven nog afwezig. Een privacystatement was al verplicht onder de Wbp en zal moeten worden uitgebreid om te voldoen aan de AVG. Procedures rond rechten van betrokkenen zijn er vaak ook niet. Dit betreft recht van inzage en correctie, recht om vergeten te worden, recht van verzet, recht op overdraagbaarheid van gegevens, rechten van betrokkenen bij profilering en terugtrekken van toestemming. Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven heeft een overzicht van alle opdrachtgevers of -nemers waarmee zij gegevens verwerken. 37 procent zegt AVG-proof verwerkersovereenkomsten te hebben of daarmee bezig te zijn. De AVG verplicht organisaties om intern inzichtelijk te maken met welke derde partijen zij persoonsgegevens verwerken en daar passende afspraken mee te maken. Ongeveer de helft voert een beveiligingsbeleid, maar 33 procent geeft aan hier nog aan te moeten beginnen. Een beveiligingsbeleid is niet verplicht onder de AVG, maar wel belangrijk. Het beeld van bedrijven die nog niet klaar zijn wordt ook bevestigd door MKB Nederland en VNO-NCW. Begin mei bleek uit onderzoek van de MKB Servicedesk dat zeven op de tien bedrijven nog onvoldoende was voorbereid op de nieuwe privacywet. Dat komt vooral door achterstallig privacyonderhoud. Ondernemers lopen vast op de complexiteit van de wet, constateren de ondernemersorganisaties. ’99 artikelen in behoorlijk juridische taal, ga er maar aan staan als drukke mkb’er’.
emerce
17-05-2018 06:25