NexportChina geeft duizend tips aan Chinese bezoekers

Ook NextportChina wil een graantje meepikken van de Chinese bezoekers die in steeds grotere getale naar Nederland komen. Hiertoe is een mini-programma in WeChat gelanceerd in samenwerking met kaartenmaker Duvoor Media. “Het beeld van Chinese reizigers die in een groep achter een vlaggetje aanlopen klopt allang niet meer,” zegt Thijs van der Toom van NextportChina. Vanwaar deze samenwerking? “NextportChina is een Nederlandse digitaal bureau dat is gespecialiseerd in de Chinese markt. Ik kwam in contact met Duvoor Media, die citymaps maakt voor hotelgasten maar ook een Engelstalige app heeft over Amsterdam. Ze zagen duizenden downloads vanuit China en we realiseerden ons dat daar mogelijkheden lagen. Gezien de aard van de Chinese markt is het beter om reizigers die op zoek zijn naar informatie over Nederland te bedienen met Chineestalige informatie in WeChat, het dominante social-, e-commerce- en betaalplatform. Daarvoor hebben we in samenwerking met onze launching partners een mini-programma ontwikkeld, een klein appje van hooguit 2 MB waarvan de gebruiker niet eens merkt dat die wordt gedownload.” Wat voor informatie geven jullie de Chinese bezoeker? “We hebben tot nu toe meer dan 1000 Nederlandse attracties, musea, winkels, restaurants, enzovoorts op een rijtje gezet en dit aantal groeit nog steeds. Het idee is om een compleet beeld te geven van wat je allemaal kunt doen in Nederland dus we laten juist ook veel hidden gems zien buiten Amsterdam. Zo dragen we ook een steentje bij aan de spreiding van het toerisme. Niet-launching partners kunnen zich gratis aanmelden maar dan moeten ze wel een kleine tegenprestatie leveren, zoals het bieden van korting of een gratis kop thee of een ander cadeautje voor de app-gebruiker. De launching partners worden prominent onder de aandacht gebracht in ruil voor investeringen in de doorontwikkeling van de app.” Het toerisme spreiden is leuk bedacht, maar Chinezen gaan toch liever naar het Van Gogh Museum dan naar de mergelgrotten in Limburg? “De Chinese reiziger verschilt niet zo gek veel van wat je zelf wilt op reis, namelijk een combinatie van bekende highlights en onontdekte pareltjes. Natuurlijk blijft het Van Gogh Museum hoog op het verlanglijstje staan van Chinese toeristen, maar zij zijn zeker geïnteresseerd in wat de rest van Nederland te bieden heeft. En voor hen zijn de afstanden peanuts – in Shanghai ben je na twee uur rijden de stad nog niet uit, hier sta je met je laarzen op de bodem van de Waddenzee. Het idee dat Chinezen alleen in groepen reizen en dan tien landen in tien dagen bezoeken is volkomen achterhaald.” Wie zijn de launching partners en waarom doen ze mee? “Dat zijn G-star, Nationaal Park Hoge Veluwe, Coster Diamonds, De Bijenkorf, Old Amsterdam, het Kröller Müller museum en Holland Casino. Zij kunnen in hun eentje de Chinese markt lastig bewerken. Het mini-programma is een platform waar deze partners worden samengebracht. De reden dat we het ook openzetten voor anderen is dat we een zo compleet mogelijk aanbod willen hebben. Als de Chinees toerist dit mini-programma graag gebruikt, dan heeft iedereen daar profijt van. Daarom kunnen zij er ook mee betalen via WeChat Pay, zowel online als offline in deelnemende winkels, horeca en attracties. Dit kan bijvoorbeeld al bij de schoenenwinkel Shoebaloo maar ook bij Nationaal Park de Hoge Veluwe.” NBTC en KPN hebben recent ook zo’n mini-programma gelanceerd. Waarin onderscheiden jullie je? “Het KPN-initiatief gaat niet alleen over Nederland maar over heel Europa en biedt veel minder content. Wij combineren onze kennis van Nederland met die van de Chinese markt. Daar komt bij dat winkels, horeca en attracties met een officieel WeChat-account een mini-shop kunnen koppelen aan ons travel-programma. Wanneer een Chinese bezoeker een mooie tas heeft gekocht dan kan hij of zij eenmaal thuis via die mini-shop heel gemakkelijk nog zo’n tas bestellen. Zo blijft ons miniprogramma ook na de reis relevant.” Wat wil je hiermee bereiken? “Vorig jaar bezochten 365.000 Chinezen Nederland. Ons doel voor het eerste jaar is om 100.000 bezoekers kennis te laten maken met het mini-programma. En we willen meer partners aansluiten die een bijdrage leveren aan de doorontwikkeling zodat we hét platform voor Chinese bezoekers worden.” Headerfoto: Vladimir Wrangel / Shutterstock.com
emerce
25-04-2018 16:00