Anderhalve ton schadevergoeding voor Max Verstappen in zaak tegen Picnic

Websuper Picnic moet Max Verstappen een schadevergoeding van 150.000 euro betalen naar aanleiding van een grappig bedoelde video waarin de spot werd gedreven met een Jumbo reclame. Dat heeft de Rechtbank Amsterdam woensdag bepaald. Picnic reageerde in 2016 met een grappig internetfilmpje (‘Als je op tijd bent dan hoef je niet te racen’) op een reclame van concurrent Jumbo, waarin Verstappen de hoofdrol vervulde. In het filmpje van Picnic was een lookalike te zien met dezelfde raceoutfit en racecap als Verstappen. Die vond de grap niet geslaagd en eistte 350.000 euro schadevergoeding. Ook moest Picnic alvast een voorschot betalen. In een tussenvonnis was het zonder toestemming gebruiken van een look-a-like door Picnic al onrechtmatig geoordeeld. Verstappen heeft ter onderbouwing van zijn geleden schade zelfs twee rapporten in het geding gebracht van marketingdeskundigen Head to Head en een niet nader genoemde persoon. Head to Head concludeerde dat in dit geval een basistarief toepasselijk is van 100.000 euro plus een forse toeslag gelet op de populariteit van Verstappen, waarmee hij op een bedrag van 6 ton komt. De tweede deskundige vond 250.000 euro voldoende voor het gebruik van het portrecht van Verstappen in de campagne van Picnic. Van belang daarbij is dat de commercial viral is gegaan en is overgenomen door allerlei media. De commercial is nog op tal van websites te vinden. Picnic gaat in hoger beroep. Het bedrijf zich niet voor te kunnen stellen dat Verstappen zoveel schade heeft geleden.
emerce
25-04-2018 12:40