Google haalt 17 procent omzet buiten reclame

Moederbedrijf Alphabet van Google realiseerde in de eerste drie maanden van 2018 zeventien procent van de verkopen niet met reclame maar met cloud, apps en hardware. Dat beeld komt naar voren in de net gepubliceerde kwartaalcijfers van het technologiebedrijf (PDF). Een jaar geleden was vijftien procent van de omzet niet meer gebaseerd, nu is dat zeventien procent. Het is zelfs zo dat activiteiten rondom cloud, apps en hardware sterker groeien dan de reclamebusiness: +36 procent tot 4,4 miljard dollar versus +24 procent tot 21 miljard dollar. Bij de toelichting op de financiële cijfers gaf topman Sundar Pichai ook een idee van hoe Google-technologie Assistant zich over de wereld verspreid. Assistant is de slimme butler die snapt wat hij hoort en doet wat hem vertelt wordt. Van Amazon is dat bekend onder de naam Alexa, via Google zit het in tal van apparaten verwerkt. Pichai: “In de afgelopen vier maanden hebben we Assistant verwerkt in tweehonderd apparaten van nieuwe hardwarepartners. Alles bij elkaar kan Google Assistant nu helpen met meer dan een miljoen verschillende actie, waaronder helpen onthouden dat je brood moet kopen maar ook geld overmaken naar vrienden of een taxi bestellen. Dat is enorme vooruitgang, als je beseft dat we het concept twee jaar geleden pas presenteerden op I/O.” Hoe groot de cloudomzet bij Google is, houdt het bedrijf voor zich. Het staat uit eerdere berichtgeving in ieder geval vast dat dat meer dan een miljard dollar is. Google investeert fors in mensen en technologie, niet in het minst in kunstmatige intelligentie, om qua aanbod op gelijke hoogte te komen met Amazon. Dat heeft echter mijlen voorsprong op de markt met zijn Amazon Web Services. Gevraagd naar de GDPR bestempelt Pichai de Europese privacyregels als ‘een betrekkelijk nieuwe publieke OPEC’. “We zijn er al achttien maanden mee bezig en updaten onze gebruiksvoorwaarden en dashboards binnenkort wereldwijd.”
emerce
24-04-2018 10:11