Bijna helft van muziekomzet komt van streaming

Vorig jaar kwam al 43 procent van de totale muziekomzet van streamingdiensten, volgens onderzoek van MIDiA Research. Wereldwijd bedroeg de omzet van muziek op geluidsdragers en online vorig jaar 17,4 miljard dollar, tegen 16 miljard een jaar eerder. Streamingdiensten waren goed voor 7,4 miljard dollar, 39 procent meer dan een jaar geleden. De verkoop van klassieke geluidsdragers nam weliswaar met 783 miljoen dollar af, maar daar staat een inmiddels gezonde groei van digitale diensten tegenover. De VS zijn veruit de belangrijkste markt voor streamingdiensten, met een marktaandeel van 40 procent wereldwijd. Universal is binnen de markt veruit de grootste partij met 5,1 miljard dollar omzet, 29 procent van de volledige muziekomzet. Sony volgt met 3,6 miljard en Warner eindigt met 3,1 miljard. Onafhankelijke labels wisten samen nog altijd 4,7 miljard binnen te slepen. De snelstgroeiende sector zijn echter artiesten zonder label. Zij promoten hun muziek rechtstreeks via bijvoorbeeld CD Baby en Bandcamp. Het aantal betaalde abonnees zal volgens het onderzoek in 2025 90,1 miljoen hebben bereikt. Dat zijn er nu 49,1 miljoen. Die groei is duidelijk ten koste gegaan van digitale downloads. Die zijn met vijftig procent afgenomen. Nog een opvallende trend: speellijsten vervangen langzamerhand albums. 54 procent van de consumenten luistert liever naar een samengestelde lijst.
emerce
24-04-2018 06:37