Consument terughoudend met aanschaf slimme huishoudelijke apparatuur

Consumenten wereldwijd zijn nog terughoudend als het gaat om de aanschaf van slimme huishoudelijke apparatuur, zoals koelkasten. De belangrijkste vrees is dat apparatuur snel verouderd raakt. Dat vertelde Natalia Andrievskaya van GfK vrijdag op de IFA Global Press Conference in Rome. Wel zijn consumenten ervan overtuigd dat deze apparaten in de toekomst hun leven gaan veranderen, maar de waarde ervan is nog niet voor iedereen duidelijk. Met name in China is de belangstelling groot. Het land vertegenwoordigt reeds zestig procent van de wereldwijde omzet in slimme huishoudelijke apparaten. Het online kanaal wordt intussen steeds belangrijker voor de witgoedsector. Vooral Cyber Monday en Black Friday hebben daaraan bijgedragen. Deze twee koopjesdagen hebben vorig jaar ook een gunstige invloed gehad op de fysieke retail. De perceptie is dat door online te bestellen men meer bespaart. Ook betere selectie wordt vaak als reden genoemd. De belangrijkste reden om in de winkel te kopen is om het apparaat eerst even te bekijken of uit te proberen. Uit de op IFA gepresenteerde marktcijfers blijkt verder dat wearables wel goed lopen in China en Noord Amerika, maar veel minder in Europa. De belangrijkste groeicijfers binnen de consumentenelektronica komen van smartphones en televisies. Hoewel consumenten langer doen over een smartphone, zijn verbeterde camera’s en betere schermen voor consumenten veelal aanleiding om hun toestel te vervangen. De omzet van smartphones stijgt dit jaar met 4 procent naar 487 miljard dollar, die van televisies naar 122 miljard. Foto: Topman Jens Heithecker van IFA in Rome
emerce
23-04-2018 07:39