‘De auto wordt de nieuwe slimme luidspreker’

Kunstmatige intelligentie en spraaktechnologie komen vooral tot hun recht in de moderne auto. Dat vertelde analist Paul Gray van IHS Markt vrijdag op de IFA Press Conference in Rome. Er komt steeds meer slimme elektronica in auto’s, toch vooral met het doel om het aantal ongelukken terug te dringen, aldus Gray. Dit jaar zijn er al meer dan 65 miljoen verbonden apparaten in auto’s. Dat is zo’n 27 procent van alle auto’s in zowel Europa als de VS. Steeds vaker wordt kunstmatige intelligentie en deep learning ingebouwd, onder meer ten behoeve van infotainment en objectdetectie. Gray voorziet een enorme groei van dit soort systemen tot wel 120 miljoen stuks in 2025. Spraakgestuurde systemen in auto’s groeien volgens Gray even snel als spraakgestuurde luidsprekers en andere toepassingen voor in huis. “Het is hard nodig ook”, aldus Gray. “We worden steeds vaker afgeleid van de weg doordat we berichtjes van onze smartphone willen lezen, en technologie kan ons daarbij helpen.” Gray doelt daarbij op rijhulpsystemen als adaptieve cruise control of een rijstrookassistent. Het probleem is volgens Gray dat het nog erg lang gaat duren voordat deze technologie gemeengoed zal zijn op wegen. “Europeanen doen gemiddeld negen jaar met een auto en Amerikanen elf. Veel van die auto’s moeten het zonder enige vorm van slimme technologie doen.” Het Duitse Autolabs wil zich met zijn systeem Chris vooral op die laatste categorie richten. Het is letterlijk de oplossing die TomTom jaren geleden koos toen maar weinig auto’s navigatie aan boord hadden: een los kastje dat aan de autoruit wordt bevestigd en bijvoorbeeld je entertainmentsysteem kan aansturen, maar je ook met gesproken commando’s naar de juiste bestemming brengt. Chris reageert ook op handgebaren. Chris beleeft zijn debuut op de grote IFA beurs begin september in Berlijn. Het kastje zal niet meer dan 300 euro gaan kosten. Marketingdirecteur Daniel Mieves vertelde in Rome dat Autolabs bewust heeft gekozen voor een eigen gespecialiseerde spraakassistent. Ook al om te voorkomen dat, zo vertelde hij, “we worden overgeleverd aan Google of Apple”. Mieves vertelde dat zijn bedrijf een API zal aanbieden, waardoor ook derden via Chris diensten kunnen aanbieden. Voor IFA zijn de technische ontwikkelingen rond auto’s aanleiding om Shift AUTOMOTIVE naar Berlijn te halen, het congres over de toekomst van mobiliteit, dat samen met de Geneva International Motor Show wordt opgezet.  
emerce
23-04-2018 06:21