Betaaldienst Payconiq van start in Nederland, maar zonder ABN

Nederland gaat kennismaken met een nieuw betaalplatform: Payconiq. Voortgekomen uit ING Group en als aandeelhouders omarmd door Rabobank, ASN, Regiobank en SNS moeten consumenten in online en fysieke winkels én onderling met een QR-code betalingen gaan verrichten. Misschien wel even snel als contactloos. ABN heeft zich echter alweer teruggetrokken. Vandaag gaat Payconiq in Nederland van start om eerste ervaringen op te doen. Twintigduizend klanten van de Rabobank en ING kunnen de app installeren. Bij een vooralsnog klein maar groeiend aantal winkels en webwinkels kunnen ze ermee betalen. Aan de kassa genereert de winkel een QR-code, de consument scant die en accordeert de betaling met een pincode of vingerafdruk. Dat is het concept. Er werkt ruim 130 man voor Payconiq. Het merendeel daarvan in Nederland. Een van de eerste webwinkels die de betaaldienst hebben geïntegreerd in de checkout is kledingzaak Suitable. En wie een bakje wil afrekenen bij koffieketen Anne & Max kan dat vanaf vandaag met de nieuwe betaaldienst doen. De app is direct gekoppeld aan de bankrekening van de gebruiker. Guido Vermeent, CEO van Payconiq Nederland, zegt in een vraaggesprek met Emerce: “Veel andere betaaloplossingen hebben slechts één van de elementen die wij bieden. Wij bieden alles tegelijk in een app.” De samenwerking met CCV zorgt ervoor dat consumenten de QR-codes in het betaalscherm van pinapparaten in winkels te zien krijgen. CMO Frank van Tussenbroek schat dat in de loop van 2018 tussen de 25.000 en 50.000 zaken hun technologie gaan bieden. De start-up rekent geen abonnement- of licentietarieven, enkel een naar eigen zeggen scherp bedrag per transactie: twaalf cent bij webwinkels, zes cent voor fysieke retailers. Tijdens de testperiode die vandaag begint wil Payconiq ook de contracten met andere banken tekenen, paymentserviceproviders aansluiten en meer webwinkels. De psp’s zijn van belang omdat zij ervoor zorgen dat en welke betaalopties een consument bij webshops gepresenteerd krijgt. Banken die in ieder geval Payconiq gaan ondersteunen zijn ASN, Regiobank en SNS. ING Group, waar de app is ontstaan, heeft de strategie om in ieder land andere banken te laten participeren in het platform. ING Group houdt wel een strategisch belang in elk van de landenlabels. ABN heeft zich echter teruggetrokken. De bank wil met Tikkie zijn eigen weg bewandelen. Gebruikers van Payconiq kunnen overigens ook onderling geld overmaken direct vanuit het adresboek van hun telefoon. Daar is, anders dan bij Tikkie, geen WhatsApp voor nodig. In België ondersteunt de app ook KBC, CBC en Belfius. In Luxemburg ging het live via de overname van Digicash. Eerder deze maand zette het bedrijf ook de eerste stappen in Duitsland en tuigt daar een test op in München. De betaalapp sorteert functioneel gezien voor op de operationele invoer van PSD2. Dan kunnen consumenten zelf gaan aangeven dat ze willen dat hun bank de app ondersteunt. Uiteindelijk wil Payconiq een Europees werkende dienst worden. Zodra in Nederland de introductieperiode achter de rug is, gaat het team in Amsterdam werken aan het kunnen integreren van loyaltyprogramma’s van aangesloten winkels. Wanneer het bedrijf een x-bereik heeft onder consumenten en winkeliers start het bedrijf een landelijke merkbouwende reclamecampagne op. Wanneer en met hoeveel aangesloten gebruikers en partijen dat is, wil Vermeent niet zeggen. Het reclamebureau is Kokoro, het mediabureau is Initiative en socialmedia is handen van Blauw Gras.  
emerce
23-01-2018 06:00