Tranzer: reizen, plannen en betalen zonder OV-chipkaart

De nieuwe app Tranzer maakt het mogelijk om te reizen met trein, tram en bus via elke smartphone zonder dat er een OV-chipkaart aan te pas komt. De app is bedoeld voor mensen die incidenteel gebruikmaken van het openbaar vervoer. Met Tranzer plan en koop je in één keer de gehele reis, ook wanneer je daarbij gebruikmaakt van verschillende vervoerders. Grote vervoerders als NS, RET, Connexxion en EBS zijn al aangesloten en zijn ook taxi’s te boeken en te betalen in de app. Per januari 2018 zijn ook de services van GVB klaar voor gebruik. “Nederland telt 6 miljoen mensen die af en toe gebruikmaken van openbaar vervoer. Tel daarbij buitenlandse toeristen op en je hebt onze doelgroep. Maandelijks worden er 150 miljoen ritten gemaakt met het OV. Wij willen dat in januari 100.000 van die ritten in onze app afhandelen,” zegt medeoprichter Paul Rooijmans. De gebruiker moet een traject invoeren en krijgt vervolgens een aantal reisopties gepresenteerd. Op de app kun je voor meerdere mensen het traject boeken. Per reis rekent Tranzer een servicefee van 0,50 euro voor betalingen met iDeal en 0,75 euro voor creditcardbetalingen. “Als je een los kaartje koopt bij de automaat van NS kost dat 1 euro per reiziger,” aldus Rooijmans. “In die servicefee zit ons verdienmodel. We krijgen geen commissie of iets dergelijks van de vervoerbedrijven.” Meer reisopties en Europese expansie Volgens Rooijmans is Nederland zo goed als afgedekt, op een aantal regionale vervoerders na. Er wordt nu gewerkt aan het toevoegen van reisopties als eerste klas, fietsen en deelauto’s. De volgende stap is uitbreiding in Europa. “Wat ik voor me zie, is dat iemand die van Parijs naar Dublin vliegt, zijn telefoon aanzet na de landing en meteen het vervolgtraject van de reis kan regelen. We zijn hierover in gesprek met ov-bedrijven in het buitenland, zoals Denemarken.” Om bekendheid te genereren onder de incidentele ov-gebruikers heeft Tranzer samenwerkingsverbanden afgesloten met LeasePlan, Transdev en KLM. “De 35.000 medewerkers van KLM maken al gebruik van de app voor het vervoer van en naar Schiphol. Nu zijn we in gesprek of we ook arriverende passagiers op de app kunnen aansluiten. Verder maken de aangesloten ov-bedrijven ook melding van Tranzer op hun websites. Dat is voor hen een beetje dubbel, omdat ze het liefst direct contact willen hebben met klanten. Maar vanuit de klant bezien maakt het natuurlijk niet uit welke vervoerder de rit uitvoert, die wil gewoon van A naar B.”  
emerce
07-12-2017 12:00