IAB: ‘Sector moet snel en adequaat reageren op GDPR Profiling Guidelines’

Branche-organisatie IAB Nederland vindt dat de uitleg over de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) door de Artikel 29 Werkgroep, het samenwerkingsverband van alle EU-toezichthouders, duidelijker kan. IAB Nederland is daarom, in samenwerking met juridische dienstverlener DLA Piper, een initiatief gestart om feedback vanuit het bedrijfsleven te bundelen en deze in Brussel aan te bieden voor 28 november. Om zowel de consument als het bedrijfsleven te beschermen moeten we nu een duidelijk signaal afgeven, zegt IAB-voorzitter Nathalie Peters. De Artikel 29 Werkgroep van Europese privacytoezichthouders publiceert regelmatig ter duiding van de GDPR-richtlijnen om organisaties meer houvast te bieden. Afgelopen oktober zijn de concepten Guidelines on Personal Data Breach Notification en Guidelines on Automated Individual Decision-making and Profiling gepubliceerd. Deze documenten gaan over belangrijke principes uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ten aanzien van profiling en geautomatiseerde besluitvorming. Volgens IAB Nederland is in de toelichting onder meer niet duidelijk of alle data driven advertising ook onder profilering valt. Er lijkt er nu meer ruimte te zijn in de beoordeling door toezichthouders en vooral meer ruimte voor een eigen afweging, wat voer kan zijn voor toekomstige jurisprudentie. Het bedrijfsleven kan reageren via een formulier op de website van IAB Nederland.
emerce
14-11-2017 14:00