GfK: meer concurrentie op markt voor online mode

Bijna een kwart van elke euro die aan mode besteed wordt, wordt tegenwoordig online uitgegeven. Met een groei van 30 procent is de online fashion markt in de afgelopen 12 maanden opnieuw flink gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim 5.000 respondenten. De Nederlandse situatie komt daarmee dicht in de buurt van buurlanden Duitsland en de Engeland, beiden voorlopers in de online (fashion) markt. De groei komt uit twee onderliggende ontwikkelingen. Enerzijds door een toename in het aantal online shoppers. Anderzijds doordat bestaande shoppers een groter deel van hun fashion-aankopen online doen. Niet alleen de zogenaamde pure players zoals Zalando, BonPrix en wehkamp spelen een rol, ook steeds meer traditionele modderetailers als WE Fashion, HEMA, C&A en H&M hebben inmiddels een online positie. Daarnaast is er ook een toenemend aantal merken die hun eigen webshops openen. De toename in het aantal keuzemogelijkheden voor het online kopen van kleding, houdt in dat er volop geswitched tussen webshops. Een toename in het aanbod gecombineerd met een minder loyale consument zorgt er volgens GfK voor dat de concurrentie in deze markt nog verder toeneemt. De opkomst van nieuwe platforms zoals Amazon en AboutYou speelt daarbij een rol, maar ook de opkomst van social commerce, zoals Google Shopping en Facebook Marktplaats.
emerce
01-11-2017 08:30