WPP stelt omzetverwachting omlaag bij

Reclamereus WPP verwacht amper omzetgroei in het vierde kwartaal van dit jaar. Dat komt met name door de dalende Noord-Amerikaanse markt. Het concern ziet geldstromen buiten haar om in grote volumes naar Facebook, Google, Alibaba en Tencent stromen. Vanochtend publiceerde WPP kwartaalcijfers waarin een krimpende Amerikaanse markt is te zien: -4,9 procent ten opzichte van vorig jaar. Andere continenten laten daarentegen een stijging van tussen de een en twee procent zien. “Over Amerika zijn we het meest bezorgd”, aldus topman Martin Sorrell (foto). De Engelsman houdt voor de rest van het jaar rekening met vlakke groei, niet meer dan enkele procenten. In de blik vooruit gaat WPP diep in op de mogelijke oorzaken voor de tanende groei en niet al te florissante perspectieven. De twee belangrijkste bronnen van fundamentele verandering zijn de groeiende rol van Facebook en Google en hun Chinese tegenhangers. WPP brengt voor zijn klanten jaarlijks vijf miljard naar Google en twee miljard naar Facebook. Google is veruit de grootste bestemmingen van de budgetten die via WPP’s marketing- en communicatielabels worden besteed. “Ter vergelijking: de meeste traditionele mediabedrijven pakken tussen de 750 miljoen en twee miljard dollar per jaar. Daar zit amper groei in.” Ook schakelen adverteerders steeds vaker marketingconsultants in van partijen als Accenture en Deloitte Digital. Dat heeft ook een dempend effect op WPP’s groei. Het concern houdt toch geen rekening met scherpe krimpcijfers voor 2018. De mediabestedingen rondom de Olympische Winterspelen in Zuid-Korea en het WK Voetbal in Rusland zorgen dit jaar op internationaal niveau voor extra reclameuitgaven.
emerce
31-10-2017 10:49