Nieuwe klant kost HelloFresh 77 euro

Maaltijdboxbezorger HelloFresh moet 77 euro betalen voor iedere nieuwe klant die het binnen boord haalt. Diezelfde klant genereert vervolgens in de drie daarop volgende jaren 250 euro aan omzet. De acquisitiekosten hebben een sterke sociaal-virale component. Dat is af te leiden uit details in het prospectus voor de beursgang van HelloFresh (PDF). Het bedrijf gaat aanstaande donderdag naar de beurs, een proces waarbij de underwriter Rabobank maximaal vier procent van de aandelen in omloop brengt. HelloFresh betaalde in het laatste kwartaal van 2015 aan wervingskosten in totaal 106 euro voor iedere nieuwe klant. Sindsdien verdubbelde het klantenbestand tot 1,25 miljoen maar daalde de acquisitiekosten ook met een kwart naar 77 euro. Dat wordt in belangrijke mate veroorzaakt door mond-tot-mondreclame tussen klanten en prospects onderling. Dit soort verwijzingen zijn half 2017 goed voor 48 procent van alle activaties van nieuwe (en ‘gedeactiveerde’) klanten, een verdubbeling ten opzichte van eind 2015. Het prospectus vertelt verder: “Marketingattributie en analyticstools laten ons gebruikersgedrag analyseren en marketingbudget realtime toewijzen aan campagnes, markten en producten. Als we 82 euro investeren in acquisitie genereren we daar in een periode van drie jaar 250 euro omzet mee.” Foto: Marco Verch (cc)
emerce
31-10-2017 06:10