Amazon een van Nederlands grootste e-commercesites

Amazon kómt niet naar Nederland, de Amerikaanse e-commercegigant heeft hier al een een stevige marktpositie. Twee recente onderzoeken laten dat zien. Sinds enkele jaren gonst het in de markt dat Amazon naar Nederland komt. Dat klinkt dan als een opmerking die een radicale verandering van de stand van zaken met zich meebrengen. Afgelopen voorjaar nog ging het over de locatie die de Amerikanen hier zouden willen huren. De Twinkle100 die onlangs verscheen verklapte al dat Amazon in Nederland substantiële omzet doet. In de Retail top 100 staat het zelfs op plek 6 met een geschat verkooptotaal van 250 miljoen euro. Meer dan H&M. Meer dan Media Markt. Dat de Nederlandse consument Amazon al lang in het vizier heeft, bleek vorige week uit nieuwe cijfers van het bereiksonderzoek dat Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) iedere maand publiceert. Het online warenhuis steeg van maand op maand van plek 31 naar 28 in de top 50 sites met het grootste bereik: Enkel e-commerceportals Beslist.nl (25), Marktplaats.nl (7) en bol.com (5) hadden in september een hoger bereik dan Amazon. Het gaat hier om alle Amazon-domeinen die Nederlandse internetters bezoeken. Vanzelfsprekend .com maar ook .de en .nl. Amazon.nl ging live in november 2014 . Daar worden vooralsnog enkel digitale boeken en e-readers verkocht. Sinds de zomer van 2016 richt het warenhuis zich vanuit Duitsland op de Nederlandse markt met een vertaalde versie van amazon.de en bijbehorende Nederlandstalige klantenservice. Sinds afgelopen zomer is de Amazon-app beschikbaar in een lokale vertaling. In Duitsland is Amazon dankzij zijn vroege lokale lancering (1998) een e-commercepartij van formaat. Het had al een nationale marktpositie toen andere, lokale partijen daar nog niet eens over nadachten. Daarom is het nu met afstand de allergrootste van Duitsland. Het is drie keer groter dan nummer twee OTTO en bijna acht keer groter dan nummer drie Zalando. Foto: Toms Baugis (cc)
emerce
31-10-2017 06:52